Al doilea pas spre viitor.

              Document Management System și Arhivare Electronică

              După introducerea marcării obligatorii, statul român mai face un pas în direcția transparentizării domeniului metalelor prețioase și a trasabilității produselor în această piață. 

               

              Finalul săptămânii trecute a adus operatorilor din piața metalelor prețioase din România o surpriză de proporții: lansarea aplicației ”Document Management System și Arhivare Electronică”, în baza căreia se vor înregistra solicitările de analiză și marcare a bijuteriilor la ANPC, bucata cu bucata.

              La cinci zile de la lansarea acesteia putem afirma fără drept de tăgadă că suntem martorii unui moment important în dezvoltarea pieței de bijuterii din România. Este momentul care ne va rupe de vechile practici balcanice și ne va alinia la disciplina economiilor vest europene aducatoare de prosperitatea la care râvnim cu toții.

              Aplicația este disponibilă în link-ul de mai jos: https://dmpk.anpc.ro/.

               

              Odată cu implementarea acestei aplicații, domeniul nostru intră în secolul XXI. Avem acum la dispoziție un mijloc modern de completare a Cererilor de Analiză și Marcare, precum și a Borderourilor care însoțesc bijuteriile la centrele ANPC. Dar este vorba de mai mult de atât. Implicațiile acesteia se răsfrâng asupra întregului mod de organizare și funcționare a acestui domeniu.

              Spre exemplu, programarea în vederea marcării este transparentă și nu vor mai exista refuzuri sau amânări nejustificate din partea ANPC. De asemenea, încadrarea pe categorii a bijuteriilor prezentate pentru marcare, și implicit tarifarea lor, se va face transparent și controlat neexistând posibilitatea efectuării vreunui blat cu inspectorii pentru o încadrare tarifară mai avantajoasă (lucru care nu era imposibil în cazul prezentării bijuteriilor bulk).

              Nu în ultimul rând, având în acte dovada marcării fiecărui obiect putem justifica în fața oricărui organ de control că ACEA bijuterie a fost testată chiar dacă poansonul nu este foarte lizibil. Era de-a dreptul jenant ca de multe ori să ne justificăm în fața controalelor de ce nu se vede marca sau să așteptam verdictul, de multe ori subiectiv, al specialistului DMPPPPK. Este, de asemenea, exclusă posibilitatea apariției vreunei mărci false sau a unor mărci de stat aplicate fără evidențiere în acte.

               

              Odată cu implementarea acestui soft, ANPC-ul s-a transformat într-un "notariat al bijuteriilor" care validează UNITAR și NEPĂRTINITOR tot stocul existent pe piață. Indiferent de metalul prețios cu care operăm (platină, aur, argint) sau de valoarea bijuteriilor vândute, avem obligația de a ne conforma unui mod de operare transparent și unitar care să respecte cu strictețe legislația fiscală în vigoare. Iar valoarea, mărimea stocului sau rulajul, nu sunt o scuză pentru a încalca legea.

              Cei care respectă normele în vigoare și lucrează numai legal vor saluta, cel mai probabil, lansarea acestui soft. Cei ce își doresc să intre 100% în legalitate cât mai rapid, au acum ocazia de a o face fără a se mai teme că pasul lor spre normalitate le-ar produce un dezavantaj în fața celor ce înca nu au înțeles că lucrurile s-au schimbat și continuă practicile "comerciale" specifice el dorado-ului românesc al anilor '90.

               

              Acum că am văzut beneficiile pe care aplicația le aduce asupra pieței, să vedem și cum funcționează această aplicație, într-un scurt ghid de prezentare și recomandări.

               

              • Primul pas în utilizarea aplicației îl constituie înregistrarea datelor companiei în vederea obținerii credențialelor de utilizare.
              • Odată efectuată această procedură, aplicația este gata de utilizare. Este intuitivă, accesibilă din acest punct de vedere și celor care nu au noțiuni avansate în utilizarea PC-urilor.
              • Utilizarea aplicației se face de către cei care pun marfa pe piață pentru prima dată (deținătorii mărcilor de responsabilitate), respectiv doar producătorii și importatorii. Dacă în rândurile dumneavoastră există retaileri care își achiziționează bijuteriile de la distribuitorii din țară, aplicația nu intră în sfera dumneavoastră de atenție.
              • Urmează apoi completarea Cererii de analiză și marcare și a Borderourilor. Se poate face prin notare direct în formularul disponibil în aplicație sau prin încărcare a produselor în format tabular (excel). Avantajul pe care îl are încărcarea produselor în format excel, nemaifiind necesară notarea lor de mână, reprezintă un pas uriaș în eficientizarea muncii. Pot fi încărcate simultan sute de produse pe care softul le așează singur în borderouri de marcare de câte 25 de piese.

              Explicații: Produsele vor fi înregistrate pe borderou una câte una, în format analitic. Procesul poate fi ușor automatizat sub forma:

              • Generare NIR în format tabelar din gestiunea dumneavoastră.
              • Încărcarea tabelului excel în softul ANPC.

               

              • Și asta ar fi tot. Pentru a putea ajunge la acest nivel extrem de simplu de lucru, este necesară înregistrarea NIR-ului în format analitic.
              • La final se vor încărca scanurile documentelor de proveniență, așa cum acestea sunt predate și astăzi.
              • Odată efectuate aceste formalități, bijuteriile sunt gata de marcare. Efectuați programarea telefonic sau pe e-mail, așa cum ați efectuat-o și până acum și vă prezentați la centrele de marcare.

              Recomandare: nu efectuați etichetele bijuteriilor înainte de marcare. Vă veți putea folosi de codurile unice emise de ANPC pentru analiticele produselor ori în tipărirea lor pe etichete. În acest fel, evitați risipa, nu printați etichetele de două ori.

              Altă recomandare. Prezentați bijuteriile la ANPC în pungulițe zip numerotate, refolosibile. Grupați bijuteriile în calupuri de câte 25, așa  cum sunt ele grupate pe borderouri.

              • După efectuarea marcării facturile se vor regăsi în aplicație.
              • În momentul în care bijuteriile sunt marcate borderoul va fi disponibil și el pentru downloadare tot din aplicație.
              • Borderoul poate fi descărcat în format PDF sau excel. Descărcarea în format excel nu este deloc întâmplătoare. Codurile de produs generate de softul ANPC va putea fi apoi încărcate în Gestiunea firmei în dreptul fiecărui produs, pentru a-l face mult mai trasabil. Acesta este de altfel și unul dintre scopurile aplicației.

              Explicație. În documentul descărcabil după marcare, fiecare bijuterie dusă la marcare va primi un cod unic. Acest cod unic poate fi utilizat (și chiar este recomandat) în codificarea internă a produselor operatorilor. Rolul codului este de control. Explicăm mai pe larg la final.

              • Softul va fi obligatoriu de utilizat începând cu data de 15 august 2019. Până atunci operatorii mai au la îndemănă complentarea borderuourilor în format fizic, așa cum se întâmplă și azi.

              Recomandare: pentru a nu ajunge în situații similare momentului 30 iunie 2018, este indicat să faceți inrolarea în aplicație cât mai curând pentru a avea răgazul necesar familiarizării cu utilizarea acesteia.

              • Vă recomand lecturarea Ghidului de Utilizare aflat pe Home Page-ul aplicației.

               

              Aceastea sunt primele detalii desprinse din utilizarea aplicației ”Document Management System și Arhivare Electronică”. După cum limpede se poate vedea, statul continuă seria măsurilor de reglementare menite a controla prin mecanisme legale piața și a lupta împotriva gradului ridicat de evaziune. Si sunt convins ca lucrurile nu se vor opri aici. Până la urma, aceasta este cea mai mare problemă cu care ne confruntăm fiecare dintre noi – concurența venită din mediul nefiscalizat și de aici, toate dereglările trăite în ultima decadă ca urmare a accentuării acestui fenomen.

               

              Mihai Trif

               




              Leave a Reply